علی شاکری: خبر مذاکره رایکو ترومن، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در استراحت 3 ماهه با مسئولان فدراسیون بسکتبال فیلپین نیز باعث نشد تا مسئولان بسکتبال ایران در تصمیمشان برای انتخاب سرمربی جدید تیم‌ملی واکنش غیرمنطقی و شتابزده از خود نشان دهند.

 آنها همچنان منتظرند تا با پایان مرخصی 3 ماهه و در شرایطی که بسکتبال ایران هیچ رویداد معتبری را به این زودی‌ها پیش رو ندارد با آمدن احتمالی ترومن تکلیف سرمربیگری تیم‌ملی را در بازگشت مجدد به تهران روشن کنند.

محمود مشحون، رئیس فدارسیون بسکتبال در واکنش به خبر حضور ترومن در فیلیپین و قبول مسئولیت آموزش تیم‌های پایه این کشور را یک بازار گرمی جدید برای سرمربی صرب خواند و گفت:‌ «پذیرش این مسئولیت برای مربی‌ای که تیمش قهرمان آسیاست و یازدهم المپیک، افت دارد و معلوم است که نوعی بازارگرمی محسوب می‌شود. فیلیپین جایگاهی در بسکتبال امروز آسیا ندارد و تیمش یازدهم آسیاست. به همین خاطر از همه اطرافیانم خواستم که عکس‌العمل بدی از خود نشان ندهند.»

مشحون همچنین از برگزاری جلسه محرمانه‌ای خبر می‌دهد که با حضور دست‌اندرکاران تیم‌ملی برگزار شده و از همه آنها خواسته شد تا با تعریف از ترومن ماجرای خوش استقبال و بد بدرقه‌بودن را در اذهان عمومی تداعی نکنند.

وی درباره مرخصی 3 ماهه پرحرف و حدیث سرمربی صرب می‌گوید:‌ «او بعد از  المپیک  مهلت 3 ماهه برای جوابگویی در مورد ادامه همکاری‌اش خواست که ما با توجه به اینکه در حال‌حاضر برنامه‌ای برای تیم‌های ملی نداشتیم با آن موافقت کردیم. حداقل سود این تصمیم پس‌انداز دستمزد چندماهه ترومن خواهد بود که اگر با او به توافق نرسیدیم صرف استخدام یک مربی گرانقیمت‌تر خواهد شد.»

پرهیز از تصمیم غلط

شاید فدراسیون بسکتبال تمایل چندانی به ادامه همکاری با مربیان صرب و حتی ترومن نداشته باشد اما با این وجود با توجه به نفوذ گسترده صرب‌ها در بخش‌های داوری، مربیگری و اداری  فدراسیون بین‌المللی بسکتبال نمی‌خواهد جو مثبت موجود نسبت به بسکتبال ایران را از بین ببرد. موضوعی که مشحون هم آن را کتمان نمی‌کند و می‌گوید که ما نمی‌خواهیم با تصمیم‌گیری غلط کاری کنیم ترومن با خاطره‌‌ای ناخوش از بسکتبال ایران جدا شود.
حتی در خوشبینانه‌ترین شرایط هم در صورت نیامدن ترومن نیز مربیان ایرانی شانسی برای سرمربیگری تیم‌ملی بزرگسالان نخواهند داشت.

مشحون برخلاف میل قلبی‌اش آرزویش را روزی می‌خواند که یک مربی ایرانی سرمربی تیم‌ملی شود. او می‌گوید: «خارج از بحث مربیان خارجی آرزوی قلبی من است که روزی بتوانیم محصولات بسکتبال ایران را با یک مربی وطنی به قله قهرمانی در عرصه آسیا و تورنمنت‌های بین‌المللی عرضه کنیم. ما در المپیک هم یکی از معدود تیم‌هایی بودیم که بدون وابستگی‌ به بازیکنان تابعیت پذیرفته حضور پیدا کردیم و این درحالی بود که روسیه و چندین تیم دیگر بازیکنان آمریکایی و غریبه را به تابعیت خود در آورده بودند.»

وجه تمایز مربیان ایرانی با خارجی

رئیس فدراسیون بسکتبال با برشمردن امتیازات مربیان ایرانی در نزدیکی احساس و عاطفه با بازیکنان و شناخت فرهنگی و تربیتی، در عدم همکاری آنان و تحمیل سلیقه‌های خود به فدراسیون دانست: «تمامی مربیان ایرانی توقع دارند سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان شوند و به کمتر از آن راضی نمی‌شوند. خیلی دلم می‌خواست که سرمربی تیم جوانان در مسابقات آسیایی تهران یک مربی ایرانی بود، نه در این دوره بلکه در تمامی سال‌های اخیر. ولی هیچکدام آنان به درخواست فدراسیون جواب مثبت ندادند و آن را کسر شأن خود می‌دانستند، اگر چه همه آنها اکنون به اشتباه خود پی برده‌اند.

فدراسیون همچنان در انتظار روزی است که به جای التماس به مربیان خارجی با همه مشکلات و هزینه‌‌ای که برای ورزش ایران دارند، سکان هدایت تیم‌ملی بزرگسالان را به مربیان داخلی بسپارد و در مسیر دانش روز بسکتبال حرکت کنند و لحظه‌ای از حرفه‌ خود غافل نباشند.»

خمجانی، دبیر فدراسیون بسکتبال شد

حمید خمجانی به عنوان دبیر جدید فدراسیون بسکتبال حکم گرفت. خمجانی جانشین نصرت‌الله جعفریان شده است که چندی پیش به دلیل کسالت از سمت خود کناره‌گیری کرد. دبیر جدید فدراسیون بسکتبال پیش از این مسئولیت روابط عمومی فدراسیون را داشت و از داوران بین‌المللی قدیمی بسکتبال است. پس از تغییرات به وجود آمده در فدراسیون بسکتبال وحید ابوالحسنی قرار است به عنوان مدیر روابط عمومی جانشین خمجانی شود. همچنین دیروز جلسه توجیهی 200 نفره ناظران، منشی و وقت نگهداران سراسر کشور در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد تا مسابقات لیگ‌برتر و مسابقات دسته اول و زیرگروه با شرایطی بهتر از فصول قبل دنبال شود.

کد خبر 64820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز